Home Na čem jezdím David 750 Sport

David Novák - 750 Sport

DUCATI 750 SPORT ( 1988 )

Tuhle Ducati jsem obdivoval dlouho. Zdála se mi taková zajímavá, zčásti proto, že z dnešního pohledu, kulantně řečeno, není až tak vzorem motocyklového designu, a zčásti proto, že přímo navazovala na legendární 750 F1. Po přečtení řady dostupné literatury mě zaujalo přiléhavé označení jako Pantah 750 Sport. Odkaz na původce řemenového motoru kombinované s dědictvím F1.

   dsc_9227

Podle renomovaných anglických autorů Walkera nebo Faloona se jedná o naprosto klíčový model z pohledu moderní historie Ducati. Po koupi Cagivou, Ducati nabízela nové Paso, jako pokus Indianu a hříšně drahé F1 a F3. Nic víc. Na F1 nebyli kupci a továrna potřebovala prodávat. Tak vzali podvozek z F1, dali do něj motor z Pasa, utvořili nové kapoty a ejhle, nová 750 Sport byla na světě. Za poloviční cenu F1 byl k mání pěknej sportovní model. Pak teprve následovala 900SS s 17‘ koly a motorem 904, a první 851.

No, před Vánoci 2012 vyskočila tahle Sportka na eBay. Prodával jí mladej klučina ze Skotska, prej je to na normální každodenní ježdění moc drahý na údržbu a už má objednanýho Bandita. Potřebuje rychle peníze. Dražba se povedla a mě přistála tahle kráska ( nebo ošklivka ? ) doma.

Radost z povedené koupě násobilo tohle černo-stříbrné lakování. Podle fabrických zdrojů jich bylo vyrobeno v roce 1988 jen a pouze 95 zakázkových kusů !!!

Na druhou stranu to byl příklad motocyklu Zn. Bez investic! Nikdo do ní nedal ani korunu! Skotskej klučina sice udělal pravda řemeny, filtry oleje, destičky, ale prasklé plexi, řetěz a rozety úplně dojetý, ložiska od moře po smrti, všechno orezlý a zarezlý, těsnění netěsnící. Ještě, že byla zima.

Kompletní rozborka, vyčištění, odrezení, složení a seřízení, nový výfuck a tradá! Jen škoda, že u modelů z 16‘ podvozkem nejsou k sehnání žádné pneumatiky… Takže doporučené originály se suplují zadní 150/80 16 a předek 130/70 16 nebo 120/80 16. Originální rozměry prostě nejsou.

   dsc_9228

Noc nic, moc jsem se těšil na první jarní svezení. Jak silnice oschly, oživil jsem Sportku a jal se poznávat taje tohoto modelu. Něco jsem už na Ducati odjezdil, Paso mám 10 let ale tohle bylo velké překvapení! Uzounká stavba, úzký řídítka a dlouhá nádrž a dost agresivní motor s K&N filtrem s naprosto úžasným zvukem! Pecka, culím se od ucha k uchu a pomalu ohřívám. Po nějakých deseti kilometrech zkouším zatáčky, brzdy. Ta potvora funguje úplně neskutečně, malý kolečka zatáčí sama a vzdor studené silnici zkouším odvážné náklony. Jde to, nechá si hodně líbit! Kroužím kolem Křivoklátu čím dál rychleji a pořád se chechtám, to je nádhera! Zastavuju, dělám pár fotek, jejda, výfuk si oloupal barvu, a peláším dál. Ano, je to stará Ducati, taková trochu lidová F1, ale práská stejně, nádherně brzdí a zatáčí.

Ano, to je Pantah 750 Sport !!!

Vyjeli jsme si tohle léto několikrát, spíš na kratší výlety kolem komína. Nechci jí trápit nějakýmy dlouhými přesuny, stejně má nejradši zatáčky.

Ano, z plného letu tvrdě zabrzdit, složit jí do zatáčky a tvrdě akcelerovat, řadit kvalt za kvaltem a zase na brzdy, a znova, pořád dokola. Takový nedělní 100 km TT kolem Křivoklátu, přiletět domů totálně zničenej, uřícenej, poslouchat praskání starého dvouventilového vzducháče, otevřít si pivo a kochat se pohledem na tuhle krásku, kdo může chtít víc!!!

   dsc_9232

(david 2013)