Home Na čem jezdím David 853

David Novák - 853

Po velice dobrých zkušenostech s jednodušší 750 SS jsem neodolal nabídce a v lednu roku 1996 jsem koupil jetou 748 SP po Petru Šalém, který na ní absolvoval závodní sezónu 1995 mistrovství republiky a Evopy Supersport. Motocykl zrepasovala a do původního stavu uvedla firma MOTOROBERT z Brandýska. Když jsem na ní na jaře vyjížděl, říkal jsem si, že to bude o něco ostřejší 750, kterou už znám, ale skutečnost byla zcela jiná.

Na motocyklu je úžasný posed a jistota ovládání při rychlém průjezdu zatáčkami se ani nedá popsat. Divokost motoru, ve srovnání s 916, je absolutně fenomenální. Díky závodním ostrým vačkám a úzké závodní převodovce, spolu s velkými 50mm výfukovými svody umožňuje tato Ducati jedno z nejsportovnější svezení z celé výrobní řady. Velkou zásluhu na tom má již originální osazení pérovací jednotkou Ohlins, lehké brzdové unašeče a litinové brzdové kotouče. První svezení na mosteckém autodromu ve srovnání s předchozí 750 Supersport bylo jako zážitek u jiného světa. Maximální otáčky na hranici 11 500 ot/min a sportovní šestistupňová převodovka umožňují skutečně maximální sportovní prožitek a časy na jedno kolo jdou výrazně dolů. Přes absolutní spokojenost s tímto motocyklem jsem v zimě 98/99 nechal ukecat Robertem Papežíkem k přestavbě motoru na vetší objem, použitím válců a pístů z 916 při zachování ojnic a hlav z původní 748 SP. Tím vznikl extrémně krátkozdvihový a tím pádem ještě točivější motor s objemem 853 ccm. Přes počáteční problémy s plněním motoru se vše vyřešilo a motor, dle slov svého tvůrce Roberta Papežíka, je ostřejší a výkonnější než jeho tehdejší závodní 748 SP. Odhadovaný výkon motoru je určitě přes 120 koní.

Původní maximální rychlost byla těsně pod 250 km/h (oficiální testy 748 SP uvádějí 248 km/h, takže přesnost budíků Veglia je skoro absolutní). Po zkoušce na dálnici v Německu, kdy přede mnou uháněl kamarád se svojí SUZUKI GSX-R 1100 ( jemu to psalo 280 km/h ) jela současná 853 SP 265 km/h a začínala Suzuki dohánět! V tom trapu jsem to uklap, bál jsem se o motor, točil se na šestku 11.300 ot.min. Další potvrzení rychlosti a výkonnosti mé 853 SP jsou z mosteckého okruhu, kde jsem vždycky válčil s ostatními supersporty a najednou na cílovce roztočím dvojku, trojku na 11.000 ot/min a jsem pryč. Myslím, že výkonový nárůst je obrovský a Robert Papežík má být na co pyšný.

Samozřejmě úpravy motoru nemohly pokulhávat za designem, a proto moje milovaná 853 SP je osazena skoro vším, co je v karbonu možné. Doplnění bílými koly a lakovanými zrcátky pouze dokresluje vyjímečnost tohoto motocyklu. A že se jedná o jednu z nejrychlejších Ducati na našich silnicích potvrdí i bývalý předseda DOG Martin Uhlíř, když jsme zkoušeli sprint na ItalMotu 99 v Tachově s jeho bývalou 916. Během šesti let, kdy parkuje v mé garáži, neměla žádný vážný problém a byl jsem se s ní i pochlubit na prvním WDW v Itálii k 50. výročí výroby motocyklů Ducati. A když vidíte, jak mezi tisíci motocyklů Ducati si spousta lidí fotila právě tu mojí krásku, tak se ujistíte, že máte doma něco mimořádného.

-david-  (2000)