Home Na čem jezdím Radek 851

Radek Novák - 851

Vloni v  zimě jsem se shodou náhod stal přešťastným Ducatistou. V mé garáži se ocitla Ducati 851. Motocykl z nejlegendárnějších! Rok výroby 1990, první čtyřventilové biposto, co kdy v Bologni vytvořili. Navíc můj kousek v absolutně originálním stavu bez žádných přestaveb či vylepšení. Pouze o odpružení zadního kola se staral fungl nový Ohlins tlumič. Chodil jsem do garáže a trávil dlouhé hodiny pozorováním a obdivováním této 15 let staré babičky. S němým úžasem jsem sledoval ladné linie a technickou dokonalost tohoto motocyklu. Vždyť sestřenice mé 851 byla s Raymondem Rochem první SBK mistryní světa.

Konecm února slezl sníh ze silnic a já vystrkal 851 z garáže. Rozhlédl jsem se po ojíněných kopcích okolo naší vísky a shledal jsem, že dneska by to šlo. Nabalil jsem se jak pumpa na zimu a vyrazil na Brandýsek navštívit rodinný Ducati klan páně Papežíků. Natankoval jsem a vyrazil na svojí první vyjížďku s legendou motocyklového průmyslu. Pocit jsem měl královský. Seděl jsem a jel totiž na motocyklu, který je hoden piedestalu v technických muzeích celého světa. Poctivě jsem motor ohřál a vstřebával jsem první pocity za řidítky tohoto klenotu. Už při nájezdu k pumpě jsem začal vnímat to co jsem v garáži nemohl tušit. Tohle je KOLOBĚŽKA s motorem. Na téhle motorce se zatáčí očima a ovládá se jen myšlenkou. Vyjel jsem po dálnici, něžně točim do 6 tisíc. Jel jsem na šestku asi 140km/h silnice začala mírně stoupat. Koukám a najednou tachometr leze 130, 120 kolem mě v rychlym pruhu Favorit! Motorka na plyn skoro nereagovala. Nevim co se děje. Podřadil jsem o 2 kvalty, otáčkoměr skočil na 7,5 a najednou se začli dít věci! Motor mně ukázal jak se s ním má zacházet a kde je kouzlo čtyřventilového dvouvála. Zjistil jsem, že se s tímhle aparátem musí jezdit jak s dvoutaktní dvěstěpadesátkou. Otáčoměr, když spadne pod 7 tisíc, tak to má tak 50 koní, když však člověk jede tak, aby se ručička míhala pořád kolem devítky, pak je to něco úžasného! Když jsem dojel na Brandýsek a sundal helmu, i když jsem jen zvonil, tak kdybych neměl uši, měl bych hubu okolo celý hlavy. Znalecky jsme s kafem chodili okolo mé 851 a já zářil jak červencové slunce.

Motorku jsem doma přeleštil, namazal a zas kolem ní chodil. Tentokrát však ještě s větším obdivem.

S 851 jsem navštívil Italmoto 2004 pořádáné Jiříkem Riantem s naší (tedy klubovou) podporou. Veliká škoda, že nám zde počasí nepřálo. Měli jsme s bráchou jedinečnou možnost porovnat dva na první pohled velmi si blízké motocykly - ale jen na první pohled. Bráchovo 888 r.v. 1994 je proti úzké, štíhlé a lehké 851 trošku buchar. 888 je širší, posez na ní naprosto jiný, nicméně motoricky je proti 851 daleko příjemnější. Funguje daleko víc ve spodních a středních otáčkách oproti ?digitální? 851. Oba svorně jsme si své pochválili ale ani jeden z nás by s druhým neměnil.

Najezdil jsem s 851 za jaro asi 2500km. Kdekoli jsem zastavil a viděl tu krasavici tzv. insider, tj. někdo, kdo motocyklům rozumí, sklízela ovace a všeobecný obdiv. Lhal bych, kdybych řekl, že jsem se nedmul pýchou.

Bohužel ne stále se člověku v životě všechno daří. Přišla náhlá životní komplikace a já stál před hrůzným rozhodnutím. Co prodat? Po zralé úvaze jsem mojí legendu prodal do velmi povolaných rukou. Tam co je teď, naplňuje nového majitele podobným pocitem blaha a stará se o ní vzorně. Mně nezbývá, než zatlačit slzu s nostalgickou vzpomínkou.

Měl jsem tu čest...

-radek -  (2004)